Skrivet av: rebeccamw | 2010/07/02

Så kan du bli lyckligare

Göran

Gästbloggare: Göran Hådén (mp), samhällsdebattör.

Det här är del 2 av 4 i en överblick av lyckoforskningen. Klicka här för att läsa del 1.

Övergripande om tipsen
– Att något är bra för människor i snitt, innebär förstås inte att det är bra för alla. Utgå ifrån de här råden, men testa dig fram till vad som passar dig.
– De flesta lyckoforskningsstudier är gjorda i rika länder i väst, främst i USA.
– Råden gäller normalmående människor och sammanfaller endast ibland med vad deprimerade människor behöver.
– Precis som med ens hälsa, så bör man tänka på lyckostrategier varje dag för att uppnå en bestående effekt.
– Försök inte förändra allt samtidigt.
– Variera dig.

Några faktorer och tips som höjer individens lycka

  • Attityder. ”Det viktigaste är inte hur man har det, utan hur man tar det”. Det är viktigare för vår lycka hur vi upplever vår hälsa och utseende, än hur det faktiskt är med vår hälsa och utseende.
  • Att ha en partner och nära vänner. Att ägna mycket tid åt att umgås med vänner och prata med folk.
  • Sluta aldrig utvecklas och lära dig, men gläds samtidigt över det du har och kan. Vägen är målet.
  • Ett eventuellt överflöd av pengar bör ses som en bonus som används till upplevelser, välgörenhet och att lönearbeta mindre – inte till saker. Ting tar tid.
  • Dyra saker som sällan används kan vi äga tillsammans med grannarna. Det stärker sociala relationer, ökar tryggheten och sparar pengar och miljö.
  • Upptäck smultronställen på nära håll och var närvarande här och nu. Det kan vara minst lika givande som att flyga till Thailand.
  • Att uppleva meningsfullhet, till exempel genom ens arbete eller religiösa tro. Finn det som är djupt meningsfullt för dig och följ det.
  • Se till att du har en aktiv fritid – både socialt och fysiskt.
  • Ägna dig åt lagom utmanande aktiviteter – flow.
  • Försök utveckla dina bästa karaktärsdrag.
  • Lita på dina medmänniskor.
  • Jämför dig inte med andra.
  • Undvik perfektionism.
  • Sov mer och djupare.
  • Lär dig förlåta.
  • Motionera.
  • Meditera.
  • Älta inte.

Några enkla tips att börja med

  • Var tacksam. Skriv en gång i veckan ner fem saker du är tacksam för. Du kan även skriva varje dag så länge det inte känns som slentrian. Det här är ett enkelt sätt att stimulera det positiva tänkandet. Det kan till och med ge effekt att enbart tänka på en bra sak som hänt under gårdagen.
  • Var snäll. Ägna en dag i veckan åt att göra några ovanliga goda gärningar mot vänner och främlingar. Förvänta dig inget i gengäld, utan se eventuella gentjänster som en ren bonus.
  • Sätt upp mål. Att sätta upp mål är bra för lyckan, vilket gör att nästan alla lyckometoder fungerar till en början…
  • Le! Även ett falskt leende ger faktiskt äkta lycka :)

Några faktorer som spelar mycket liten roll för individens lycka

  • Hög lön.
  • Intelligens.
  • Utbildningsnivå.
  • Könstillhörighet.
  • Äga stor, fin villa.
  • Utseende (utom för unga kvinnor).
  • Om man bor i storstad, småstad eller på landsbygden.
  • Vara förälder. Det verkar vara mest lyckobringande att ha barn när man är pensionär och kanske får barnbarn, medan egna småbarn i snitt verkar sänka lyckan något.

Tillvänjningseffekten
Vi överskattar oftast hur mycket olika saker kommer att påverka vår lycka, och vi kan vänja oss väldigt fort. Att bli miljonär på lotteri behöver inte höja ens lycka och att bli delvis förlamad i en olycka behöver inte alls sänka ens lycka.

Samma sak är det med mer prylar – det kan ge kortsiktig lycka med den senaste mobilen, men väldigt snart efter inköpet är den nya mobilen inte så modern längre. Det blir lätt en statusjakt där vi ständigt ligger steget efter. Då gäller det att inte jämföra sig så mycket uppåt.

Lyckliga och nöjda människor känner inte samma sug efter att överkonsumera. De ställer till problem för reklamen, som bygger på att vi aldrig får vara nöjda med det vi har, att det ständigt skapas nya behov och att vi ständigt påminns om hur lyckade andra verkar.

Referenser
Brülde; B. (2007). Lycka och lidande: begrepp, metod, förklaring. Lund: Studentlitteratur.
Lyckobloggen. (2009-2010). http://www.lyckobloggen.se.
Lyubomirsky, S. (2008). Lyckans verktyg – en vetenskaplig guide till lycka. Stockholm: Natur & Kultur.

Blogginlägget är faktagranskat av Filip Fors, doktorand vid Umeå Universitet, Sociologiska institutionen.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: