Arbetet med masteruppsatsen har börjat

Jag har börjat dra igång så smått med min masteruppsats i psykologi som jag ska ägna mig åt på heltid under hela vårterminen. Det blir en studie som baseras på samma data som jag samlade in för min c-uppsats (ett kvasiexperiment med personer intagna vid kriminalvårdsanstalter som deltagare). För c-uppsatsen utvärderade jag Högsta Domstolens kriterier för sanna utsagor. För min masteruppsats kommer jag nu istället att testa Criteria-Based Content Analysis (CBCA) och Reality Monitoring (RM). CBCA och RM är två olika verktyg för att analysera vad någon säger i syfte att försöka skilja sanna berättelser från påhittade.

Fyra personer är tänkta att analysera berättelserna med hjälp av RM eller CBCA (två personer per verktyg). Själv ska jag mest se till att instruktionerna är utförliga och noggranna och att övningstillfällena blir bra. När kodarna för respektive verktyg är tillräckligt överens i sina bedömningar så kommer jag att börja andas lite mer regelbundet igen tror jag… Och då blir det dags för de statistiska analyserna – som jag den här gången faktiskt ser fram emot! Resten av höstterminen ska jag även ägna mig åt att skriva en översiktsartikel inför masteruppsatsen.

Närmaste veckorna blir det mycket skrivande – hemtenta, översiktsartikel, uppsatsplan och instruktioner för kodningen (med exempel på ca 30 kriterier från utsagorna som ska analyseras). Undrar hur sugen jag kommer att vara på att skriva långa blogginlägg under samma period… Återstår att se.

3 comments

  1. Det är alltid lika spännande att klicka in på din blogg, och läsa alla intressanta inlägg. Samtidigt om man läser så lär man sig nya saker. Det där självhjälpsprogramet låter som en görbra idé, och det kan säkert hjälpa en hel del. Bra att det finns alternativ till de vanliga behandlingsformerna, alla är ju som sagt inte gjutna i samma form.

    Lycka till med allt skrivande framöver!

  2. Ett stort lycka till med uppsatsen. Ja, det låter som att du kommer vara rejält upptagen, men lite spännande låter det att ändå producera något som kommer finnas där på pränt efteråt, och kanske kunna bidra med lite värdefull kunskap.

    Du, jag beundrar dig! 🙂

  3. Hanna: Ja alternativ är bra! Och tack, tack!!

    Nina: Tack du vänliga själ för de orden!! Och jovisst är det ett spännande arbete. Det känns jättebra också att den här gången inte vara med och koda själv. Då finns ju alltid risken att jag tolkar annorlunda eftersom det var jag själv som utförde intervjuerna och vet vad som är sant och falskt. Så nu känns det lite mer “på riktigt”.

Leave a Reply