Skrivet av: rebeccamw | 2009/10/15

Självhjälpsprogram online (KBT)

Foto: Hans Svensson (2008)

Foto: Hans Svensson (2008)

Om man har motivation och självdisciplin nog att arbeta med sig själv utan en terapeut vid sin sida så tror jag att självhjälpsprogram online kan vara en bra idé för en del personer. Det handlar om dataprogram baserade på kognitiv beteendeterapi (KBT) och som har utvecklats av legitimerade psykologer och forskare vid Uppsala Universitet.

Man köper ett dataprogram online som passar den typen av problem man vill jobba med, t.ex. ångest, depression, sömnstörningar, stress eller för att förbättra sin självkänsla. Under utveckling är just nu även ett program för att hjälpa personer med diagnosen ADHD att leva och handskas med sina svårigheter i vardagen.

Programmet man köper är giltigt i 8-12 veckor och består av dels fakta, dels uppgifter och övningar som man förväntas utföra innan man går vidare till nästa steg. Om man vill kan man köpa en tilläggstjänst som innebär att man under de här veckorna också kan ställa personliga frågor till en leg. psykolog. (Läs reportaget i SvD där en journalist testade på denna typ av självhjälpsbehandling. Reportaget är en del av artikelserien ”Piller eller prat”. I dag finns där ett reportage om Sixten, 24 år, som kämpar sig ur ett självförakt och självskadebeteende. Angående män som skadar sig kan man läsa mina tidigare inlägg Den ideala självskadaren och Bilden av självskadaren.)

Om man däremot inte har orken eller motivationen att arbeta med sig själv på det här sättet flera gånger i veckan så är det nog en ganska dålig början. Ett dataprogram kommer inte att trolla fram den motivation man behöver. Om man vill bygga upp sin motivation behöver man dessutom börja i en helt annan ände. En numera ganska flitigt använd metod för det är att framkalla kognitiv dissonans. Mer om det kommer framöver i ett inlägg där jag tänkt förklara vad kognitiv dissonans är och ge exempel på hur det fungerar i vår vardag.


Responses

  1. Det låter som en bra idé och jag kan också tänka mig att det skulle kunna passa utmärkt för vissa personer. Kanske kan det upplevas som mindre stigmatiserande och patologiserande än att behöva stega in på en psykmottagning varje vecka. Ju större utbud av olika behandlingsformer, desto bättre. (Bara det inte blir att ALLA sätts på nätterapi av kostnadsskäl…)

    Ser fram emot vidare inlägg i din blogg, alltid lär man sig något nytt. 🙂

    • Precis, det har du nog rätt i, att det kan upplevas som mindre stigmatiserande. Som en följd av det kanske man blir mer benägen att ta till KBT trots att man inte har något allvarligt problem, dvs mer som en del i sin personliga utveckling. Det tror jag vore mycket positivt.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: