Skrivet av: rebeccamw | 2009/10/11

Hur vi lär oss genom erfarenhet

Två huvudprinciper

Människor skaffar sig kunskap antingen genom att lära sig från andra eller genom egna erfarenheter. När det gäller de egna erfarenheterna så gäller två huvudprinciper:

1) Man lär sig genom att man uppmärksammar att två eller flera saker sker samtidigt, dvs att man börjar associera t.ex. frukten äpple med en viss smak och konsistens. Ju oftare en viss association kan noteras, ju bättre kommer den att bli ihågkommen.

2) Belöningar och bestraffningar förstärker människors minne av sådana associationer.

Detta är basal inlärningspsykologi som vunnit enormt stöd inom forskningen. Alla slags associationer kan läras in.

Inlärning som sker omedvetet

Vi lär oss på dessa sätt vare sig vi är medvetna om det eller ej. En föreläsare jag hade berättade om ett experiment där man lät studenter ge en lärare (som inte var införstådd med experimentet) uppmuntran varje gång han närmade sig, låt oss säga högra, hörnet av lektionssalen. Läraren gick runt där framme och pratade. Ju närmare han kom det högra hörnet, ju piggare och mer intresserade blev studenterna, de kanske log oftare och applåderade ibland. Ju längre ifrån läraren kom hörnet, ju tröttare och ointresserade blev de. Till slut stod läraren ganska stilla långt in i högra hörnet och föreläste, utan att själv riktigt förstå varför.

Hur korrekta är de associationer vi lär oss?

Vi lär oss genom associationer oavsett om de återspeglar verkligheten korrekt eller inte. Om man flera gånger skrämmer ett barn när han får leka med en teddybjörn så kommer han snart att börja förknippa teddybjörnar med rädsla, trots att de i själva verket är ofarliga. (Nu inser du kanske också att det är just så här fobier kan uppstå.)

Gör det själv hemma

De två huvudprinciperna för hur vi lär oss genom erfarenhet är något vi alla kan använda oss av medvetet för att skapa positiva eller negativa associationer mellan beteenden, tankar, känslor, händelser, platser, saker, etc. Om du njuter av att röka men egentligen vill sluta så kanske du vill skapa en negativ association till cigaretter. Kanske kan du då börja att röka bara när du är själv och lyssna på en usel låt på repeat samtidigt, och direkt efter att du rökt alltid stoppa en karamell i munnen som smakar illa. Om du däremot får ångest varje gång du skriver en salstenta så vill du kanske skapa en positiv association till att skriva tenta. Då kan du t.ex. belöna dig själv varje gång du pluggar inför tentan, göra det mysigt med kaffe och något gott att mumsa på under lektionerna som tentan ska handla om, och se till att ta med dig samma mysigheter/belöningar in till själva salstentan. Glöm inte – ju oftare associationen kan noteras, ju starkare blir kopplingen.

Referenser

Hogarth, R.M. (2001). Educating intution. London: The University of Chicago Press.
Passer, M.W., & Smith, R.E. (2007). Psychology: The science of mind and behavior. 3:e upplagan. New York: McGraw-Hill.

Vad förknippar vi alkohol med? Den koppling många gör mellan alkohol och fest är oftast inlärd genom erfarenhet. Alkohol påverkar hjärnans belöningssystem, vilket kan förstärka en positiv association. [Foto: Nadja von Bahr]

Vad förknippar vi alkohol med? Den koppling många gör mellan alkohol och fest är oftast inlärd genom erfarenhet. Alkohol påverkar hjärnans belöningssystem, vilket kan förstärka en positiv association. Foto: Nadja von Bahr


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: