Skrivet av: rebeccamw | 2009/10/01

Att överkomma blyghet/social ångest

En forskare i psykologi som heter Stocker har sammanfattat vad forskningen fram till 1997 visat hjälper blyga personer att komma tillrätta med sin blyghet. Hon låter det utmynna i sju punkter som man kan göra för att hjälpa sig själv att minska sin sociala ångest (för en beskrivning av vad som skiljer blyghet från social ångest, se mitt tidigare inlägg):

1) Gå dit! Det är lätt hänt att undvika sånt som känns obehagligt. Men som jag påpekat tidigare är det undvikandet som vidmakthåller ängsligheten. För att bli av med eller minska obehaget med sociala sammanhang finns det alltså bara ett sätt att lösa det på – undvik dem inte! Gå på festen, föreläsningen eller seminariet, prata med folk. Människor överskattar ofta hur jobbigt eller obehagligt något kommer att kännas (s.k. affective forecasting). När man väl är i situationen och upplever den brukar man inte alls känna lika starkt som man trodde att man skulle göra (gäller såväl önskvärda som oönskade känslor).

2) Ge dig själv beröm. Att vara sin egen största kritiker leder ingen vart. Dessutom har blyga personer en tendens att förstora sina misstag och sin självkritik något kopiöst. Gör inte det. Erkänn istället att 99% av seminariet eller festen gick utmärkt och att du gjorde ett grymt bra jobb genom att t.ex. faktiskt vara där.

3) Ta ett steg i taget. Bryt ner dina mål i delmål. Om ditt mål med arbetet med dig själv är att obehindrat kunna gå på varenda fest och prata med precis vem du vill och hur mycket du vill så når du dit bäst genom att sätta upp delmål. Kanske kan ett delmål vara att ställa en fråga till en kurskamrat i skolan, eller kanske att vara med på ett möte trots att du inte säger något. Nästa delmål efter det kanske då blir att ställa en fråga till föreläsaren, eller att säga hej till någon på det där mötet. Genom att sätta upp delmål kommer du att få uppleva att du lyckas med det du företar dig, vilket du riskerar att missa om du satsar på ”det stora huvudmålet” genast.

Foto: Yunin Ström

Foto: Yunin Ström

4) Koncentrera dig på andra människor. När man upplever social ångest är det lätt att man börjar fokusera på sig själv i sammanhang där man möter andra. Gör tvärtom! Lyssna noga på vad andra berättar, titta på dem, ge komplimanger och säg något peppande, försök hitta något de säger som du tycker är intressant och ställ frågor om det. På så vis slipper du känna din egen oro hela tiden och dessutom kommer folk att uppfatta dig som en rätt trevlig typ.

5) Uttryck värme. Eftersom blyga personer ofta uppfattas som lite otrevliga och stela av andra (den blyges oro uppfattas nämligen ofta inte som oro, utan istället som kyla, distansering eller otrevlighet) så kan det vara bra att tänka lite extra på att le, ha ögonkontakt och verka lite avslappnad. Om man lyckas med det så kommer det att underlätta kontakten med andra.

6) Förvänta dig lite misstag och bakslag då och då. Det här en process och det kommer att ta tid och krävas en hel del övning. När du upplever att du begått ett misstag så se det som en del i läroprocessen, och gå sen vidare med mer övning.

7) Kom med i gänget! Det finns inte en enda person som lyckas hela tiden eller som är perfekt. Jättemånga människor är lite halvkassa på det här med konversation och kommunikation. Ta och lyssna på människor runt omkring dig. Vad säger de egentligen? Vad pratar de om? Tja, inte så väldigt mycket viktigt eller livsavgörande, eller hur? Vardaglig konversation är sällan särskilt avancerad och hur bra eller dålig man är på att tjôta märks sällan. Genom att lyssna på hur andra gör kan du snart göra likadant själv.

Referenser

Personality Psychology: Domains of knowledge about human nature. 3:e upplagan. Författare: R.J. Larsen & D.M. Buss. Förlag: McGraw-Hill.
Social Psychology. 6:e upplagan. Författare: Brehm, S., Kassin, S. & Fein, S. Förlag: Houghton Mifflin Company, Boston.


Responses

  1. Utifrån mitt mer ovetenskapliga och spontana perspektiv tycker jag att det känns som konstruktiva, bra och vettiga råd rent allmänt. En del av dem kan nog fungera även för andra svårigheter.

    • Det har du nog rätt i, att de kan fungera för även andra svårigheter.

  2. Hej, mycket bra skrivit. Bra tips som ofta hjälper den som lider av social ångest!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: